/Historia Skody
Historia Skody

Historia Skody

Skoda jest czeską marką, która w Polsce jest bardzo popularna i chętnie wybierana. Znana jest z nowatorskich technologii i ciekawych rozwiązań. Początkowo stosowano je w rowerach, później w motocyklach, a ostatecznie w samochodach. Zobacz, jak rozwinęła się ta firma, przebywając z nami fascynującą drogę – od momentu założenia przedsiębiorstwa w 1895 roku aż do dziś.

Początki firmy Škoda sięgają XIX wieku

Pierwsze zakłady marki zostały założone w Pilźnie (w roku 1859). Początkowo zajmowały się przemysłem metalowym, a później produkcją broni. W 1900 roku po tym, jak zmarł Emil Škoda, zakłady zaliczały się do największych firm produkcyjnych w Austro-Węgrzech. Po wojnie zostały w nich wyprodukowane pierwsze samochody marki.

W 1924 roku zakłady Laurin & Klementa zniszczył pożar, szukały więc wspólników, by utrzymać się na rynku. W 1925 roku doszło do fuzji ze Škoda. Rok później podczas międzynarodowej wystawy samochodowej w Pradze zaprezentowano pierwszy efekt współpracy. Był to model 150. W 1930 roku produkcja samochodów oparta została na innowacyjnej linii montażowej, nowe auta koncernu sprzedawane mogły być więc po atrakcyjnych cenach.

Podczas II wojny światowej zakłady wcielono do gospodarki III Rzeszy, a produkcja została niemal w pełni dostosowana do potrzeb militarnych.

Po upadku komunizmu Škoda podjęła współpracę z niemieckim koncernem motoryzacyjnym Volkswagen AG, który w 2000 roku został jedynym akcjonariuszem spółki, która od 1998 roku nosiła nazwę Škoda Auto.

Aby uniknąć polskich ograniczeń celnych, w 1994 roku rozpoczęto montaż samochodów marki w fabryce Volkswagen Poznań.

W 2007 roku po rozpoczęciu produkcji w Chinach, Škoda weszła także na rynek australijski, początkowo z modelami Octavia II oraz Roomster. W 2014 roku sprzedaż samochodów marki przekroczyła milion sztuk na rok.

Od roweru do samochodu

Co ciekawe, firma, z którą w roku 1925 doszło do fuzji, czyli Laurin & Klement początkowo zajmowała się naprawą, a następnie produkcją rowerów pod nazwą Slavia. Dopiero w 1898 roku fabrykę opuścił pierwszy motocykl, a w 1901 roku zbudowano tam prototyp auta. Nosił on nazwę Voiturette i wyprodukowano go w ilości 44 egzemplarzy. W 1907 roku do gamy modelowej dołączył Laurin & Klement F z 2,5 l silnikiem o mocy 21 KM. Rok później zaprezentowano wersję rajdową modelu oraz mniejszy model G. Do czasu fuzji ze Škodą firma wypuściła jeszcze modele S i M, a także zajęła się produkcją ciężarówek, autobusów, silników lotniczych, maszyn rolniczych, a w czasie wojny także uzbrojenia.

Rajdowa wersja L&K F wygrała w rajdzie Semmering we wszystkich kategoriach.

Parę słów o najstarszych modelach Škody

W 1930 roku Škoda wprowadziła rewolucyjną, jak na tamte czasy, metodę produkcji – linię montażową, co umożliwiło wyprodukowanie 85 samochodów dziennie. Zaś w roku 1931 model 633 stał się najlepszym małym samochodem sześciocylindrowym w tamtym czasie. Od tamtej pory było już tylko lepiej.

W 1934 roku premierę miały 4 kolejne samochody marki. Pierwszym z nich był Škoda Popular – samochód dostosowany do różnorodnych potrzeb klientów; obok innych czeskich samochodów należał wtedy do najlepszych aut na świecie. Drugi model to Škoda Rapid – model niższej klasy średniej z mocnym silnikiem o sportowym zacięciu. Kolejny model to Škoda Favorit – duży sedan osobowy. Škoda 640 Superb to zaś samochód luksusowy. Pierwszy projekt nosił nazwę 640, później zmieniono ją na 640 Superb. Później pozostała już jedynie nazwa Superb. Pozostałe modele także wielokrotnie przechodziły modernizacje i były produkowane w nowszych wersjach w kolejnych latach.

Skoda współcześnie

Obecnie firma dalej ma silną pozycję na rynku. W swojej ofercie posiada wiele różnorodnych modeli i z roku na rok jest ich coraz więcej. Można się z nimi zapoznać na stronie: https://centrumwroclaw.pl/skoda/. Zarówno rodziny z dziećmi, jak i amatorzy szybkich aut sportowych znajdą wśród asortymentu marki coś dla siebie. Nowoczesne modele posiadają system zaawansowanej łączności, gwarantujące wszystko, co mógłby sobie wymarzyć nawet najbardziej wymagający klient. Co więcej, samochody Skoda są coraz bardziej ekologiczne, dzięki czemu wpisują się w trend ochrony środowiska.

Marka dba także o bezpieczeństwo pasażerów, zapewniając wiele funkcji, wspomagających w razie jakichkolwiek problemów. Na przykład poduszki kolanowe, poduszki powietrzne czołowe i boczne kierowcy i pasażera z przodu wraz z kurtynami powietrznymi, możliwość dezaktywacji poduszki bezpieczeństwa pasażera, ADAPTIVE CRUISE CONTROL, czyli aktywny tempomat do 210 km/h i wiele innych.

Jak więc widać, marka przebyła długą drogę, nie spoczęła jednak na laurach i po dziś dzień dba o swój rozwój, by cieszyć kierowców i pasażerów coraz to nowymi rozwiązaniami.