Wśród wielu zalet, jakie daje uczęszczanie pociechy na kurs programowania dla dzieci, często wymienianą, ale niezbyt rozbudowaną informacją jest to, że podstawy programowania to także nauka języka. A nawet dwóch. Jednym jest angielski, którego podstawa jest konieczna do przyszłego poznawania bardziej zaawansowanych narzędzi edukacyjno-programistycznych dla dzieci w wieku późno-szkolnym. Drugim, jest język komunikacji. Nie jest to język obcy w dosłownym znaczeniu, ale nie jest to też taka oczywista, głównie dla maluchów umiejętność.
Kodowanie a język angielski.
Pierwsze kroki nastawione na twórczość programistyczną u najmłodszych, to często obsługa zabawek, aplikacji i programów, które obsługują język polski. Przykładem tego typu powszechnego narzędzi jest Scratch. Tam za pomocą bloków z poleceniami w języku polskim dziecko w wieku wczesnoszkolnym może nauczyć się tworzenia krótkich animacji, czy nawet małych prostych gier. Jednak już niedługo później, dla dzieci w wieku 10-12+ pojawiają się fantastyczne narzędzia do nauki kodowania dla dzieci, które już niekoniecznie pozwolą na zabawę w języku polskim. Często są to aplikacje wykorzystujące fragmenty profesjonalnych języków kodowania, a one w ponad 95% bazują na poleceniach wydawanych w języku angielskim. Przychodząc na kurs programowania dla dzieci, możemy być pewni, że porządna szkoła dla małych koderów zapewni dziecku także poznanie podstaw języka angielskiego.
Programowanie a ogólna komunikacja.
Języki, jakie dziecko poznaje w trakcie edukacji programistycznej to sposoby komunikacji z maszyną. Należy zdać sobie sprawę z tego, że maszyna nie jest żywym tworem – sztuczną inteligencją na poziomie ludzkiego mózgu i nie potrafi rozpoznać barwy głosu, emocji, mimiki czy gestykulacji. Dziecko chcące programować musi nauczyć się wyrażać jasno swoje myśli, wydawać zrozumiałe polecenia, jak i wykazać się logicznym ciągiem myślowym. Warsztaty programowania dla dzieci, uczą tego, niestety coraz częściej traktowanego jako obcy języka, który pozwala młodemu słuchaczowi na pewne wyrażanie siebie, informowanie o swoich zamiarach i celach, jak i odbieranie podobnych komunikatów od innych.