/Silniki zaburtowe najmniejszej mocy. Kiedy okazują się przydatne?
Silniki zaburtowe

Silniki zaburtowe najmniejszej mocy. Kiedy okazują się przydatne?

Silnik zaburtowy do łodzi i jachtów to niezbędna rzecz, by zapewnić sobie sporą prędkość i tym samym niemałą dawkę adrenaliny na wodzie. Wydawać by się mogło, że najlepsze silniki to takie, które mają największą moc i, tak jak w samochodach, najważniejszym parametrem jest liczba koni mechanicznych. Przyjrzyjmy się jednak uważnie, jakie korzyści mogą płynąć (i to dosłownie) z używania silników zaburtowych najmniejszej mocy.

Silnik zaburtowy – jaki wybrać?

Silnik zaburtowy to jednostka napędowa łodzi, która jest montowana w studzience kokpitowej lub na pawęży. Obecnie te jednostki są czterosuwowe. Ich głównymi zaletami są łatwy montaż i równie nieskomplikowana obsługa – uruchamia się je ręcznie za pomocą linki.

Są dwa najczęściej stosowane typy silników zaburtowych: spalinowe oraz elektryczne. Modele elektryczne są bardziej ekologiczne, tańsze i mniej hałaśliwe od spalinowych, mają jednak również odpowiednio mniejszą moc. Skoro już o mocy mowa, to trzeba sobie zadać fundamentalne pytanie: czy rzeczywiście silnik o bardzo dużej mocy jest potrzebny? Odpowiedź brzmi: to zależy, ale… raczej niekoniecznie.

Jednostki o dużej mocy mają swoje atuty, np. pozwalają na pływanie nawet w bardzo trudnych warunkach atmosferycznych. Jednak nie jest tak, że największa moc silnika oznacza, że będzie najlepsza dla każdego amatora pływania motorówką.

Jakie silniki zaburtowe o najmniejszej mocy i kiedy są najlepsze?

Silniki zaburtowe o najmniejszej mocy są przydatne wtedy, gdy chcemy popływać z rozsądną prędkością po cichym i bezwietrznym akwenie. Wystarczająca moc silnika to w przypadku takich intencji od 4 do 8 KM (koni mechanicznych). Mniejsza wartość tego parametru ma sporą zaletę w postaci niskiego zużycia paliwa, więc eksploatacja będzie o wiele tańsza niż w przypadku potężniejszych maszyn. Silniki zaburtowe są obecne dostępne m.in. w ofercie firmy Taurus Sea Power, która sprzedaje silniki renomowanych producentów: Yanmar, Evinrude, Lehr i Flover.

Silnik Yanmar 1GM10 o mocy 8 koni mechanicznych jest dobrym przykładem jednostki napędowej odpowiedniej do mniejszych motorówek. Jest czterosuwowym silnikiem diesla, który zapewnia wystarczającą moc do spokojnych podróży łodzią motorową i nie pochłania zbyt wiele paliwa. Osoby, które chcą popływać motorówką, ale zachowują przy tym rozsądek i bardziej niż zawrotną prędkość cenią sobie piękne widoki, powinny zdecydowanie wybrać silniki zaburtowe o najmniejszej mocy. Będą one w zupełności wystarczające na ich potrzeby. Nie ma potrzeby przepłacać, bo w tym przypadku maksymalna moc nie oznacza najwyższej satysfakcji z pływania.