/Typy kontenerów do transportu morskiego

Typy kontenerów do transportu morskiego

Drogą morską podróżuje ponad 80 proc. towarów znajdujących się w obrocie na całym świecie. Siłą rzeczy zaplecze techniczne musi więc być dostosowane do przewozu ładunków o rozmaitym charakterze. Stąd też w praktyce morskiej co najmniej kilka rodzajów kontenerów, różniących się choćby gabarytami, konstrukcją czy właśnie przeznaczeniem. Różnorodność w tym zakresie pozwala zwiększyć zarówno oszczędności, jak i bezpieczeństwo w transporcie morskim.

Standardowo

Najpowszechniej spotykanym typem kontenera jest przeznaczony zasadniczo do przewozu ładunków drobnicowych standardowy metalowy prostopadłościan, którego krótsza ściana to dwuskrzydłowe drzwi. Występuje w dwóch wariantach pojemnościowych: dwudziesto- i czterdziestostopowym. W związku z tym, że od lat 90. w handlu pojawia się więcej ładunków przestrzennych, które nie mieszczą się w kontenerach standardowych, pojawiła się także nieco wyższa wersja czterdziestostopowca, zwana High Cube (HC).

Bez górnego limitu

Towary o jeszcze większej wysokości, jak również te, których nie można wstawiać do kontenera przez drzwi, przewozi się w kontenerach typu Open Top. One także występują w wariancie dwudziesto- i czterdziestostopowym, ich górna ściana nie jest jednak na stałe przytwierdzona do reszty konstrukcji, ale ma postać nieprzemakalnej plandeki, którą można zdejmować. Umożliwia to załadunek od góry, co sprawdza się np. w transporcie złomu.

Specjalne przeznaczenie

Kontenery typu Flat Rack umożliwiają z kolei transport morski jeszcze bardziej niewymiarowych lub bardzo ciężkich ładunków, np. maszyn, których nie da się rozmontować. Flaty mają bardzo grubą podłogę, nie posiadają jednak dłuższych ścian bocznych, krótsze zaś mogą być składane (wersja collapsible) bądź nie (wersja fixed). Istotnie ułatwia to załadunek. Trzeba tylko pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu towarów, ponieważ kontenery Flat Rack nie są wyposażone we wspomnianą wyżej plandekę, a warunki atmosferyczne na pokładzie statku bywają naprawdę ekstremalne.

Temperatura pod kontrolą

Niektóre rodzaje ładunku, np. żywność, wymagają utrzymania stałej temperatury. Do ich przewozu służą kontenery morskie typu Reefer. Wyróżniają się najczęściej białą barwą, a na jednej z krótszych ścian zamontowano w nich aparaturę do regulacji temperatury wewnątrz. Przy czym może chodzić zarówno o ochronę przed zamarznięciem (np. w przypadku niektórych cieczy), jak i właśnie o mrożenie przewożonych towarów.

W kontenerach w wersji super-freezer można utrzymać nawet 60-70 st. C poniżej zera – dodaje ekspert zajmującej się transportem i logistyką firmy Logius Express.

W Europie

Zarówno kontenery typu Flat Rack, jak i Reefer także występują w wersji dwudziesto- i czterdziestostopowej. Złamanie tej reguły następuje natomiast w przypadku kontenerów przeznaczonych wyłącznie do transportu pomiędzy portami europejskimi. Stworzono je na podstawie standardowych kontenerów czterdziestostopowych, zwiększono jednak ładowność tak, aby możliwe było załadowanie w poprzek trzech europalet lub dwóch palet przemysłowych. Przy stosunkowo niewielkich odległościach, gdzie transport drogowy stanowi istotną konkurencję, jest to nie bez znaczenia. Uzyskanie ładowności naczepy samochodowej w 45-stopowym kontenerze tzw. Pallet Wide pozwala z kolei na dalszy transport przewożonego w nim drogą morską ładunku do krajów położonych w głębi kontynentu.