/Ekospedycja i transport nadchodzi
spedycji na busa

Ekospedycja i transport nadchodzi

Rowery hybrydowe i elektryczne skutery zaczynają zmieniać krajobraz miejskich arterii. To już nie futurystyczna wizja przyszłości lecz postępująca zmiana. Przyjazność środowisku stała się jednym z wymagań stawianych współczesnym środkom transportu. Elektryfikacja dotyczy również środków komunikacji miejskiej – coraz więcej samorządów stawia na autobusy zasilane prądem.

Rowery hybrydowe i elektryczne skutery zaczynają zmieniać krajobraz miejskich arterii. To już nie futurystyczna wizja przyszłości lecz postępująca zmiana. Przyjazność środowisku stała się jednym z wymagań stawianych współczesnym środkom transportu. Elektryfikacja dotyczy również środków komunikacji miejskiej – coraz więcej samorządów stawia na autobusy zasilane prądem. Co słychać jednak w branży transportu i spedycji na busa lub ciężarówkę? Okazuje się, że już niedługo po polskich drogach bezgłośnie jeździć będą samochody dostawcze i to rodzimej produkcji.

Elektromobilność jest z wymogiem ekologiczności. Od skuterów, przez auta dostawcze, aż do samych rajdów. Nasze projekty w ten trend się wpisują z uwagi na to, że są zasilane bateriami ładowanymi z sieci energetycznej.

Pierwszy pojazd elektryczny w całości zaprojektowany i wyprodukowany w Polsce – Elimen E-VN15 został zaprezentowany w Zakopanem podczas II Międzynarodowego Forum Energetyka i Środowisko Ekozakopane. Elektryczny van, bardziej wytrzymały i lżejszy od klasycznych pojazdów z napędem spalinowym. Jest również tańczy w eksploatacji, na 100 kilometrów przejechanej trasy zużywa energię o równowartości 7 zł. Jego zasięg na jednym ładowaniu wynosi od 100 do 300 km zależnie od wybranego wariantu. Na trasie bez dostępu do sieci elektrycznej kierowca może korzystać z ładowarki pokładowej lub szybkiej ładowarki zewnętrznej.

Wyzwanie stworzenia zelektryfikowanego transportu i spedycji na busa podjęła również firma Ursus. Prezentuje ona prototyp elektrycznego samochodu dostawczego o nazwie Elvi Samochód wyposażono w system pełnego doładowywania baterii w 15 minut. Według danych producenta samochód na tej baterii ma zasięg 150 km.

ELVI zaprojektowano w wersji trzyosobowej i to nie ulegnie zmianie. Tył pojazdu może być zamieniony w chłodnię, plandekę, kontener lub otwartą skrzynię. Elvi może służyć do przewozu paczek, realizacji usług spedycji na busa, rozwozić żywność itd. Bus można też przeznaczyć pod zabudowę specjalistyczną dzięki czemu może on stać się również karetką bądź pojazdem należącym do straży pożarnej

To standardowy pojazd dostawczy o masie 3,5 tony, jego ładowność wynosi 1100 kg a prędkość maksymalna to 100 kilometrów na godzinę. Oto dwie możliwości zelektryfikowania sektora logistyki i to siłami polskiego przemysłu. Należy szczególnie zwracać uwagę na rozwój oferty pojazdów elektrycznych z uwagi na olbrzymią oszczędności i korzyści dla środowiska.