/Programowanie dla dzieci nauką języka obcego?
Programowanie dla dzieci

Programowanie dla dzieci nauką języka obcego?

Wśród wielu zalet, jakie daje uczęszczanie pociechy na kurs programowania dla dzieci, często wymienianą, ale niezbyt rozbudowaną informacją jest to, że podstawy programowania to także nauka języka. A nawet dwóch. Jednym jest angielski, którego podstawa jest konieczna do przyszłego poznawania bardziej zaawansowanych narzędzi edukacyjno-programistycznych dla dzieci w wieku późno-szkolnym. Drugim, jest język komunikacji. Nie jest to język obcy w dosłownym znaczeniu, ale nie jest to też taka oczywista, głównie dla maluchów umiejętność.

Kodowanie a język angielski.

Pierwsze kroki nastawione na twórczość programistyczną u najmłodszych, to często obsługa zabawek, aplikacji i programów, które obsługują język polski. Przykładem tego typu powszechnego narzędzi jest Scratch. Tam za pomocą bloków z poleceniami w języku polskim dziecko w wieku wczesnoszkolnym może nauczyć się tworzenia krótkich animacji, czy nawet małych prostych gier. Jednak już niedługo później, dla dzieci w wieku 10-12+ pojawiają się fantastyczne narzędzia do nauki kodowania dla dzieci, które już niekoniecznie pozwolą na zabawę w języku polskim. Często są to aplikacje wykorzystujące fragmenty profesjonalnych języków kodowania, a one w ponad 95% bazują na poleceniach wydawanych w języku angielskim. Przychodząc na kurs programowania dla dzieci, możemy być pewni, że porządna szkoła dla małych koderów zapewni dziecku także poznanie podstaw języka angielskiego.

Programowanie a ogólna komunikacja.

Języki, jakie dziecko poznaje w trakcie edukacji programistycznej to sposoby komunikacji z maszyną. Należy zdać sobie sprawę z tego, że maszyna nie jest żywym tworem – sztuczną inteligencją na poziomie ludzkiego mózgu i nie potrafi rozpoznać barwy głosu, emocji, mimiki czy gestykulacji. Dziecko chcące programować musi nauczyć się wyrażać jasno swoje myśli, wydawać zrozumiałe polecenia, jak i wykazać się logicznym ciągiem myślowym. Warsztaty programowania dla dzieci, uczą tego, niestety coraz częściej traktowanego jako obcy języka, który pozwala młodemu słuchaczowi na pewne wyrażanie siebie, informowanie o swoich zamiarach i celach, jak i odbieranie podobnych komunikatów od innych.