/Budowa i zastosowanie prowadnic liniowych

Budowa i zastosowanie prowadnic liniowych

Prowadnice liniowe należą do szerszej dziedziny techniki liniowej. Ich zadaniem jest przemieszczanie ruchomego elementu po zadanym torze.

Historia łożysk kulowych

Pierwsze próby wykorzystania możliwości toczenia zamiast przesuwania ciężkich przedmiotów podejmowano już w starożytnym Egipcie – opowiada nasz rozmówca z firmy METEX. Do transportu wielkich kamieni Egipcjanie wykorzystywali kłody, co znacznie ułatwiało ich pracę. Jednak wykorzystanie łożysk kulkowych w znanej nam postaci, jako elementów mechaniki, to wynalazek dopiero XX. wieku.

Opracowanie podstawowego mechanizmu zastosowania łożysk tocznych w liniowym przemieszczaniu elementów, to zasługa amerykańskiej firmy Thomson, która skomercjalizowała tuleje kulowe w 1946 roku. Chociaż najstarszego przodka samych prowadnic liniowych możemy upatrywać już we francuskim patencie z 1932, który niestety długo pozostawał niedoceniony.

Budowa prowadnic liniowych

Najprostsza prowadnica liniowa zbudowana jest z szyny profilowej oraz wózka tocznego. Płynne i swobodne poruszanie się wózka wzdłuż prowadnicy umożliwiają kulki łożyskowe, które znajdują się między szyną profilową a wózkiem.

Kulki umieszczone są z zamkniętym systemie wózka tocznego, dzięki czemu umieszczenie go na szynie jest bardzo łatwe. Dodatkowo wózek wyposażony jest w specjalne zaślepki oraz uszczelki, które zapobiegają dostawaniu się zanieczyszczeń do jego wnętrza.

Zastosowanie prowadnic liniowych

Prowadnice liniowe stosowane są wszędzie tam, gdzie możemy spodziewać się bardzo dużych obciążeń, a jednocześnie wymagany jest bardzo dokładny ruch liniowy. Spotkamy je zatem m.in. w przemyśle metali ciężkich, motoryzacyjnym i mechanicznym, a także w zakładach stolarskich i innych warsztatach w obszarze wytwórstwa, a nawet w fabrykach. Wykorzystanie prowadnic liniowych umożliwia szybką i sprawną pracę w wielu dziedzinach gospodarki.