/Sposoby transportu bel – przyczepy i platformy
Kagro

Sposoby transportu bel – przyczepy i platformy

Wraz z nadejściem wiosny i lata, rolników czekają zbiory zielonek oraz siana, a zaraz potem żniwa. Jak w dobie ciągle i gwałtownie zmieniającej się pogody szybko zwieźć do stodoły sprasowane bele. Jakie środki transportu sprawdzają się w tym przypadku najlepiej? Czy warto postawić na przyczepy i platformy do transportu bel?

Platforma do przewozu słomy

Na wielu wsiach spotkać się można jeszcze z klasycznymi przyczepami burtowymi. Burty otwarte są po jednej stronie, a po drugiej ograniczone pasami lub łańcuchami. W ten sposób zwozi się bele z pola na sterty i do stodół. W praktyce jest to jednak sposób mało wydajny, a przy tym niekiedy niebezpieczny. Bele położone wyżej nie są bowiem najczęściej w czasie transportu odpowiednio zabezpieczone. Za lepsze rozwiązanie do przewozu bel uważa się platformy dedykowany do transportu słomy i siana w postaci sprasowanej, takie jak na przykład te z oferty firmy Kagro. Dzięki specjalnej budowie na platformie można za jednym razem przewieźć znacznie więcej materiału.

Przyczepy samozaładowcze

Platformy pozwalają też na zachowanie lepszej jakości siana czy słomy. Dzięki szybkiej zwózce bele nie chłoną wilgoci z gruntu. Co najważniejsze, jest to bardzo bezpieczna forma transportu. Ciekawą opcją są przy tym przyczepy platformowe ocynkowane. Przekłada się to na ich większą trwałość i znacznie dłuższą żywotność. Niektóre modele posiadają dodatkowo wzmacniane podłogi i opcję regulacji długości platformy ładunkowej w zależności od długości przewożonego ładunku. Sporą popularnością cieszą się też przyczepy samozaładowcze. Ich wydajność w zależności od wybranego modelu wynosi od 1200 do 1300 mm. Największe są w stanie przewieźć jednorazowo aż 42 bele, zatem znacznie przyspieszają pracę i pozwalają przewieźć większą liczbę bel w krótszym czasie.

Wozy samozaładowcze

Do transportowania bel służą również wozy samozaładowcze o ładowności od 12 do 30 bel. Bele w tym przypadku podbierane są przy pomocy chwytaka bocznego o regulowanej hydraulicznie długości. Potem są one przesuwane do tyłu za sprawą przedniej ścianki, którą poruszają dwa łańcuchy. Rozładunek odbywa się na skutek uniesienia skrzyni ładunkowej, otwarcia tylnej burty i zsunięcia bel za sprawą wspomnianej już ścianki przedniej. W Polsce wciąż dużą popularnością cieszą się jednak klasyczne przyczepy do transportu bel. Ich ładowność wynosi nawet 18 ton. Maszyny te mają dość zróżnicowaną konstrukcję. Mogą być to platformy dwu i trzyosiowe zaczepiane, półzawieszane jednoosiowe czy platformy typu tandem.