/Jak przeprowadzić Executive Search?
outsourcing procesów rekrutacyjnych.

Jak przeprowadzić Executive Search?

Coraz rzadziej zwykła rozmowa kwalifikacyjna wystarcza, by dokładnie sprawdzić kandydata i zadecydować o jego przyjęciu lub odrzuceniu. Szczególnie odpowiedzialnym zadaniem dla rekruterów jest poszukiwanie osób odpowiednich na stanowiska kierownicze. Wykorzystuje się do tego proces Executive Search. Czym jest, kiedy warto się na niego zdecydować i jak przeprowadzić? O tym dziś piszemy.

Czym jest Executive Search?

Executive Search to konkretny sposób rekrutacji, który został dostosowany do poszukiwania kandydatów na stanowiska zarządzające. Przeprowadzany jest nie przez firmę, która kierowników i managerów potrzebuje, ale przez zewnętrzną, wyspecjalizowaną w headhunterstwie. Bazą dla tej metody są poszukiwania bezpośrednie. O tym, jak wyglądają, napiszemy dalej.

Co jest wyjątkowego w rekrutacji Executive Search? To, że rekruterzy kontaktują się z osobami, które właściwie nie szukają pracy. Jeśli są odpowiednimi kandydatami, to na pewno są już na odpowiednim stanowisku. Zadaniem rekrutera jest więc odszukanie takich osób poprzez sieć kontaktów i przestawienie jej oferty w taki sposób, by zachęcić do zmiany miejsca pracy na firmę klienta.

Kiedy Executive Search się przydaje?

Executive Search przydaje się, kiedy firma ma do obsadzenia wakaty na ważnych stanowiskach kierowniczych. Ten sposób poszukiwań jest najlepszym rozwiązaniem, gdy potrzebujemy głowy działu, managera. Przyda się także, kiedy szukamy osób nie na stanowiska kierownicze, ale wymagające konkretnych, rzadkich umiejętności lub kiedy chcemy przejąć pracowników z konkurencyjnych firm.

Jak efektywnie przeprowadzić Executive Search?

Obiecaliśmy informacje na temat tego, jak wygląda przebieg procesu rekrutacji w modelu Executive Search. Oczywiście zmienia się on w zależności od konkretnych warunków panujących w firmie, do której prowadzona jest rekrutacja, oraz w zależności od reguł rządzących daną branżą. W procesie Executive Search można jednak wyróżnić stałe podstawowe elementy:

  • ustalenie profilu i cech pożądanego kandydata na podstawie preferencji klienta,
  • zaplanowanie strategii, czyli utworzenie listy firm, w których mogą być poszukiwani kandydaci,
  • wskazanie konkretnych osób, które odpowiadają oczekiwaniom,
  • dotarcie do nich i nawiązanie kontaktu,
  • jeśli kandydaci są zainteresowani – wielowymiarowe badania i testy pozwalające rekruterom upewnić się, czy to właśnie tych osób szukają,
  • prezentacja kandydatów klientowi (to klient podejmuje ostateczną decyzję o zatrudnieniu).

Podsumowanie

Aby zapewnić swojej firmie profesjonalny proces Executive Search, warto zgłosić się do firmy, która oferuje outsourcing procesów rekrutacyjnych. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że stanie na wysokości zadania i znajdzie odpowiednich kandydatów.